Maminky, pozor! Informace na sociálních sítích mohou zvýšit, ale i snížit vaše šance na nové zaměstnání

9. Leden, 2018
ID-100286457

Narození dítěte dokáže ženám převrátit život o 180 stupňů. Důkazem toho bývá i obsah jejich profilů na sociálních sítích, které se najednou hemží fotkami roztomilých miminek i odrostlejších ratolestí. Život s dětmi přináší řadu vtipných i dojemných momentů, které rodiče rádi sdílejí na sociálních sítích s přáteli a příbuznými. Při zveřejňování informací a záběrů ze soukromého života je nicméně vždy dobré pamatovat na to, že se k nim může dostat značné množství lidí – samozřejmě podle úrovně soukromí a zabezpečení dané sociální sítě i osobního profilu. Narazit na ně tedy mohou i pracovníci personálních oddělení nebo agentur, což může sehrát důležitou roli při návratu maminky z rodičovské dovolené do pracovního života.

Sociální sítě se postupně stávají novým trhem pracovních příležitostí. Podle mezinárodního průzkumu personální agentury Adecco dnes 55 % náborového procesu probíhá online a právě sociální sítě v něm hrají čím dál tím důležitější roli. Téměř čtvrtinu uchazečů o práci kontaktují personalisté prostřednictvím některé sociální sítě. Nejvyužívanější z nich je z hlediska hledání práce a náboru nových zaměstnanců jednoznačně kariérní síť LinkedIn, na významu ale nabírá také Facebook, který personalisté využívají pro doplnění své představy o uchazečích a jejich osobnostních rysech. Publikování nevhodných informací pak může být důvodem, proč potenciální kandidát ve výběrovém řízení neuspěje.

 

Průzkum ukázal, že zhruba třetina personalistů již odmítla minimálně jednoho uchazeče o práci kvůli informacím nebo obsahu, který o něm našla na sociálních sítích. „Nejčastějším důvodem pro odmítnutí uchazeče je rozpor mezi informacemi, které o něm byly zjištěny na sociálních sítích, a údaji, které o sobě kandidát uvedl v životopise. Dále může jeho šance negativně ovlivnit publikování nepatřičných fotografií nebo obsahu, který poukazuje na nevhodné osobnostní rysy,“ uvádí Ondřej Wysoglad, ředitel Adecco ČR. Typickým příkladem může být zveřejňování nebo sdílení rasistických či jinak diskriminačních názorů nebo obsahu, který otevřeně prezentuje či vyzývá k násilí.

 

Maminky by měly zbystřit zejména kvůli prvnímu důvodu – tedy možnému rozporu v informacích, které budou patrné z jejich profilů na sociálních sítích a které o sobě samy uvedou v životopise či na pohovoru. Přestože potenciální zaměstnavatel nesmí uchazeče o práci diskriminovat z důvodu mateřství, může ho vyloučit ze seznamu vhodných kandidátů pro uvádění mylných, či lživých informací. Pokud tedy váháte, zda na pohovoru otevřít ošemetnou otázku dětí, řiďte se pravidlem, že lepší je nic nezamlčet. Zvláště pokud máte fotku se svým prckem rovnou jako profilovku na Facebooku. „Informace o počtu či věku dětí do životopisu určitě nepatří a potenciální zaměstnavatel ani nemá právo od vás tyto informace zjišťovat. Naopak ale doporučuji v CV uvést pravdivý údaj o tom, že jste byla či aktuálně stále jste na mateřské či rodičovské dovolené,“ říká Ondřej Wysoglad a dodává, že tato skutečnost stejně přirozeně vyplyne z dotazů na pracovní náplň a úspěchy v posledních letech. Jakékoli předstírání či zatajování informací tedy v tomto případě nemá smysl.

 

Svou šanci na úspěch ve výběrovém řízení mohou maminky zvýšit například tím, že prokážou aktivní přípravu a snahu o plnohodnotné zapojení do pracovního života. „Dobrým signálem je například účast na školeních, zahájení jazykové výuky apod. Tyto informace je určitě vhodné do životopisu i na pohovoru uvést. Stejně tak se vyplatí poukázat na to, že máte zajištěné hlídání,“ radí odborník z Adecco ČR. Pro zaměstnavatele je to pozitivní signál, že je tato otázka vyřešená, a návratu maminky do práce tedy nic nebrání. „Zvláště v dnešní době, kdy řada zaměstnavatelů trpí nedostatkem pracovníků, se maminky určitě nemají čeho obávat. Málokdy najdete příznivější dobu pro návrat do práce. Zaměstnavatelé navíc čím dál tím více zohledňují i potřeby dítěte a poskytují rodičům určitou volnost a flexibilitu,“ líčí pozitivní vyhlídky Ondřej Wysoglad.

 

Základní pravidla pro prezentaci uchazečů o práci na sociálních sítích

  1. Uvádějte o sobě pravdivé informace. Odpovídající informace prezentujte i ve svém životopise.
  2. Nastavte si správně soukromí svých profilů. Při publikování obsahu myslete na to, komu je určen a kdo ho uvidí.
  3. Nepublikujte obsah, který by potenciálním zaměstnavatelem mohl být vyhodnocen jako závadný. A to i přesto, že vám v danou chvíli může přidat vtipný, zábavný či jinak zajímavý.
  4. Neužívejte jako profilovou fotografii podobenku svého dítěte místo své vlastní.
  5. Na sociální síti LinkedIn naopak publikujte a pravidelně aktualizujte maximum pravdivých a ověřitelných informací o svých znalostech, dovednostech a pracovních úspěších.

Foto: www.freedigitalphotos.net

Share Button
Můžeš zanechat odpověď.

Zanech odpověď

Powered by WordPress | Designed by: free css template | Thanks to hostgator coupon codes and shared hosting